Pozvednutí zad a obsáhnutí hrudníku
Z ručního přepisu Starých klasiků Tai Chi Chuan od Niu Chunminga přeložil Liang Dehua,
do češtiny Jaromír Marek
Han Xiong Ba Bei (涵胸拔背) nebo také obsáhnout hruď a zvednout záda. Jedno z pravidel rodiny Yang.
"Obsáhnout" znamená také "držet" nebo "obejmout." "Obsáhnutí" hrudníku
znamená, že hrudník by si měl zachovat pocit vnitřního obsahu, s
hrudním košem uvolněným, vyprázdněným a zároveň obsáhnutým, který
nevyčnívá dopředu ani se nehroutí dozadu. Ramena velice mírně padají dopředu
a klíční kosti, hrudní kost a prsní svaly se potápějí a sestupují resp. klesají, což
přispívá k potopení Qi (čchi) do Dantianu. Schopnost obsáhnout hrudník
umožňuje, aby pohyb Qi byl řízen myslí (Yi Xin Xing Qi). Pokud není
hrudník obsáhnut, Qi snadno stoupá, což způsobuje mentální (Jing-Shen)
napětí a ovlivňuje plynulé dýchání. Proto je nutné hrudník obsáhnout. Obsáhnutí hrudníku však neznamená propadnutí hrudníku a cvičenci by měli
rozlišovat mezi těmito dvěma formami.
Zvednutí zad
znamená, že záda by neměla vyčnívat dozadu, ale zůstat rovná, což
umožňuje Qi přilnout k hřbetu. Může to dát pocit tepla a dodávat pocit
energie (pocit Qi nebo Qi Gan). Schopnost obsáhnout hrudník vpředu a
zvednout záda vzadu umožňuje, aby pohyby celého těla byly koordinované a
konzistentní. Pouze pak může páteř generovat elastickou sílu jako luk,
když je síla uvolněna (Fa Fang), jak je popsáno rčením: "Síla se
uvolňuje z páteře." Při cvičení Taijiquan je důležité vyhnout se
vyčnívání hrudníku, protože to snadno vede k tomu, že Qi stoupá vzhůru. Obsáhnutí hrudníku znamená, že se hrudník mírně propadá dovnitř, což
umožňuje, aby se plíce rytmicky otevíraly a zavíraly a qi klesala do
Dantianu. "Zvedat" znamená mírně vytáhnout nebo nadzvednout a "zvednout
záda" znamená mírně zvednout záda s hlavou. S vedením "éterické síly
koruny" (Xu Ling Ding Jin nebo "zavěšení korunovačního bodu na hlavě"
tj. Baihui, pozn. překladatele) se záda přirozeně zvedají, udržují páteř
ve svislé poloze a zajišťují neomezenou cirkulaci v "guvernérské
nádobě" (Du Mai - pozn. překladatele: akupunkturní bod v meridiánu
tzv. mozkového kanálu). Obsažení hrudníku a zvedání zad jsou tedy
vzájemně propojené. Správným zavěšením vrcholového bodu Baihui
(Pajchuej), obsáhnutím hrudníku a zvednutím zad, se tělo cítí lehké a
hbité (což je účelem tréninku Taijiquan; je to skutečný výsledek
správného Song - tj. uvolnění, pozn. překladatele). Obsáhnutí hrudníku a
zvednutí zad tedy není nahrbení zad nebo zvednutí zad, ale kombinace
různých sil: prázdné, uvolněné a potopené.
Přeloženo z Ručního kopírování Taijiquan Old Classics Collection od Niu Chumminga. -Niu Chunming byl jedním ze tří Xuanů z rodiny Yang, kteří se učili přímo od Yang Jianhou (od roku 1902) a od Bai Shi (拜師 – v kontextu čínských bojových umění je to obřad s rituálními prvky vedený mistrem, při kterém jeden nebo více studentů "Vstoupí do dveří" a stane se žákem/žáky) a od Yang Chengfu poté, co se Yang Chengfu přestěhoval do Pekingu. Niu byl ten, kdo pomohl Yang Chengfu ve výuce v parku Zhongshan na příkaz Yang Jianhou, než Yang Chengfu dosáhl své dovednosti. 10 základních bodů Taijiquan Yang - Rodinný styl Yang, přepsal a přeložil Dehua Liang.